Tao - a knai nyelvben azt jelenti: t; elvonatkoztatott rtelemben a dolgok menett, a vilg kozmikus rendjt, a mindensget that slelket, sert jelli. A taoizmus vallsi s filozfiai irnyzat egyszerre, a knai vilgszemlleti rendszer, az univerzizmus rsze, kzponti eleme.
A npi hagyomny szerint a taoizmus alaptja Lao-ce knai filozfus, akinek az i. e. 6. szzadra helyezik mkdst, valjban azonban szemlye trtnetileg nehezen azonosthat be. Szmos legenda fzdik a knai blcshz, akinek neve reg mestert jelent: a hagyomny szerint Lao-ce egy Jangce-vidki kis faluban szletett, mghozz gy, hogy anyja mr 81 esztends volt, amikor is egy napsugr teherbe ejtette, s ezutn jabb 81 v telt el, amg gyermeke a vilgra jtt; Lao-ce egy ideig udvari levltrnok volt Lojangban, az akkori fvrosban, majd lete vge fel egy fekete kr htn el akarta hagyni Knt (alakjt sokszor gy brzoljk), m a hatrszoros parancsnoka feltartztatta, felszltvn arra, hogy elbb rja le gondolatait a vilgrl s az letrl, - ennek a kvnsgnak a teljestseknt szletett meg a taoizmus alapvet mve, a Tao-t-king ('Az t s Erny knyve'); ezt kveten a mester "nyugat barbrainak" kezdte hirdetni a tarl szl tant.
A taoista blcseleti, vilgszemlleti rendszer megalapozsa teht a Tao-t-kingben tallhat, amelyet a hagyomny ugyan Lao-ce rsnak tart, m keletkezse igazbl az i. e. 4. szzadnl korbbra nem tehet. A m 81 - rszben rmes - rvid szakaszbl ll, amelyek vltozatos, ktetlen szerkezetek, s misztikus elemekkel t- meg tszve, aforisztikus formban, igen lnk klti kpekkel, kifejez nyelven rdtak. A Tao-t-king kzponti eleme a tan alapvet fogalmnak, a tanak egy tfog kifejtse, rtelmezse. Itt a tao a mindensg alapjt kpez vilgtrvny, termszettrvny jelentsben szerepel, a dolgoknak s a jelensgeknek idben rk s trben vgtelen lnyegt alkotja. A taoizmus tantsa szerint az egyn szmra a helyes utat a taval val sszhang megtartsa jelenti. Az emberi tevkenysgek: a trsadalmi rend, trvnykezs, llamszervezet fellltsa csak megzavarja a mindensg rendjt, trvnyt, egyenslyt; gy a tants lnyegben a kzlettel, a kialakul feudlis osztlyrendszerrel is szembefordul, akr a lzads tmogatsig is eljut eszmerendszerr lett. A taoista nzeteket vallk szmra teht a vilgrendjbe val be nem avatkozs, a "nem cselekvs" (wu wei) a legalapvetbb elv. A taoizmus eltli az nz clok, ns rdekek kvetst, a haszonelvsget, a hborskodsokat, msok leigzst s eleve minden erszakos cselekedetet; ltalban bks, szemlld, mrtkletes magatartst tart idelisnak, blcsnek s kvetendnek.
Lao-ce filozfiai rendszert mg szmos ms tant bvtette, fejlesztette tovbb, majd az ilyenformn az i. e. 4-3. szzadra alapjaiban mr kialakult irnyzat az si npi kultuszok s samanisztikus hiedelmek elemeit magba olvasztva az idszmtsunk kezdete krli idre mr vallsi gyakorlatt is vlt. (gy az eredetileg semmilyen szemlyes istensget nem tartalmaz gondolatrendszerben idvel szmos kisebb-nagyobb istensg, szentsg - pl. Lao-ce - vallsos tisztelete is megjelent.) Az ily mdon vallsi gyakorlattal is rendelkez taoizmus vetlytrsa lett a rvidesen Knban szintn terjedni kezd buddhizmusnak, amelynek mintjra maga is laza egyhzszervezet kiptsbe kezdett: papsg alakult, szerzetesrendek szlettek. Rendszerhez szmos korai "tudomnyos" gyakorlat - alkmia, orvosls (akupunktra, moxa) -, valamint meditci, dita, tornagyakorlatok rendszere is kapcsoldott.
Az idvel vallss lett taoista filozfia teht kls hatsokat is befogadva a trtnelem sorn szmos elemet tett a magv, gy alkotva meg a knai npessg mig meghatroz, sokszn vallsi s vilgszemlleti rendszert.
( Forrs: http://www.nagyutazas.hu/magyar/magazin/article.php?id=200 ) |